fbpx

איך לשווק ספר שכתבתי

אחת הבעיות הגדולות ביותר של כותבים היא למכור את הספר שלהם. 
הכותב יושב בחדרו, מתאהב ושונא את הדמויות, בורא עולמות, רוקם עלילות ונסחף עם מחשבותיו לעולם אחר. 
הרגע הקשה ביותר בחייו של הסופר מתרחש כאשר הספר יוצא לעולם ואף אחד לא רוצה אותו (ככה לפחות מרגיש הסופר). הסופר אינו יודע כיצד להגיע לקוראים שלו ולגרום להם לרכוש ולקרוא את יצירת המופת שלו.
כיום, רוב הספרים של כותבים ישראלים יוצאים בהוצאה עצמית ועל חשבון הסופר. לרוב לאחר שהספר מודפס ויוצא לאור, תפקידם של ההוצאות לאור מגיע לסיומו.
בשלב הזה יש לסופר ספר אבל אין לו מושג כיצד למכור אותו, כיצד להגיע לקוראים.
בשביל כל הסופרים שכבר מביטים על ערימת הספרים או עבור אלו שרק התחילו לכתוב, הכנתי רשימה עם כמה טיפים אשר יעזרו לכם למצוא קוראים ולמכור את הספר שלכם.

בשבילך זה ספר, בשביל השוק זה עוד מוצר.

ימים כלילות של השקעה, דמעות וזיעה, חלומות ואכזבות והמון כסף הסופר משקיע בספר שלו. הוא מחובר אליו רגשית וכל מילה בעד או נגד מרימים ומרסקים את ליבו של הסופר. אבל לשוק, ללקוחות זה בסה"כ מוצר, עוד ספר מתוך מאות שיצאו החודש. למוכרים בחנויות לא אכפת, החברים בפייסבוק עושים לייק במקרה הטוב וכל העולם ממשיך להתקיים ולא שם לב ליצירת המופת שנולדה ממוחו הקודח של היוצר. 
סופר יקר, הספר שלך הוא עוד מוצר. ברגע שתצליח לשחרר את הרגשות שלך ממנו, יהיה לך הרבה יותר קל להתמודד עם הסביבה ולמכור אותו.

מתי להתחיל לשווק את הספר?

אחת השאלות הנפוצות ביותר היא מתי להתחיל לספר ולשווק את הספר. התשובה היא הכי מוקדם שאפשר. עוד לפני שנכתבה השורה הראשונה. תתחילו לספר לעוקבים שלכם בכל המדיות האפשריות שאתם כותבים ספר ועל הנושא הכללי שלו. תתחילו לחבר אנשים לספר שלכם. בנוסף, זה יצור אצלכם מחויבות לסיים אותו. הדבר החשוב ביותר זה לבנות קהל של עוקבים מהרגע הראשון.
זה תהליך ארוך שבסופו של דבר צריך להתפוצץ ברגע שהספר יוצא.

לבנות קהילה

יש המון דרכים לבנות קהילה. מבחינת סופרים הייתי מתמקד בשתי אפשרויות. קהילה העוסקת בספרים, למשל המלצות על ספרים. אפשרות שניה קהילה בתחום שהספר שלכם עוסק, למשל משבר לאחר לידה. כאשר הספר יצא, יש לכם כבר קרקע לפרסם את הספר שלכם. הוא גם יהיה רלוונטי לקהילה שבניתם.

קוראים משוחדים

לפני שהספר יוצא תשלחו אותו לקבוצה של חברים אשר יקראו ובתקווה גם ייהנו וירצו להמליץ על הספר. רק לאחר שהספר יצא והכל מוכן מבחינת התשתית למכירה, שהם יפיצו בהתלהבות את הבשורה. כולם ביחד! ליצור אפקט של בום.

קבוצת פייסבוק של הספר

לפתוח קבוצה רק של קוראי הספר, שיוכלו לכתוב ולדבר על הספר. אם יש לכם תוכנית למס' ספרים כאן השורשים למכירה של הספר הבא.

הפתעה שיווקית בתוך הספר

יותר מתאים לספרי עיון אבל אתם אנשים יצירתיים. תוסיפו במהלך הספר פעולה שצריך לצלם אותו או להציג אותה. למשל להצטלם עם הספר ליד מוצר בסופר או כל דבר שיגרום לאנשים לרצות לעשות ולפרסם ברשתות החברתיות. 

לעשות פודקאסט על הספר שלכם.

אתם יכולים לספר על הספר ולקרוא קטעים ממנו. לעסוק בנושא של הספר או ליצור פודקאסט משלמים לספר ולמתקדמים אפשר אפילו לשלב בספר את הפוד ולצרף אותו להשקה של הספר.

תעשו אירועים לספר

כאשר הספר יוצא, עשו אירוע השקה וירטואלי או פיזי. למשל, אחרי שנמכרו 500 עותקים לעשות אירוע נוסף. כל הזמן אפשר לעשות אירועים לפי מה שאתם רוצים. הסיבה לא ממש משנה. כאשר עושים אירוע של מכירת הספר ה5000 אתם גם משדרים שהספר מכר המון וגם עושים מבצע לרגל האירוע. 

תקציב עבור השיווק של הספר

הרבה סופרים משלמים סכומים נכבדים עבור התהליך של ההוצאה ושוכחים לשמור כסף עבור השיווק של הספר. יש עלויות של דף נחיתה לספר, עלות המדיה לפייסבוק או לכל מקור אחר.
אתם צריכים להשאיר באזור 20% מהתקציב שלכם לשיווק של הספר.

אם תעשו את כל הפעולות האלו תעלו את הסיכוי של הספר שלכם להגיע למגוון של קוראים ולעזור לכם להחזיר את העלויות של הספר ואולי אפילו להתחיל להרוויח.
כיום כבר לא מספיק רק לכתוב את הספר, צריך לדעת גם למכור אותו.